Den nyinflyttade monsteran | Bytt är bytt!

I tisdags mötte jag upp en facebookbytare och fick med mig hem ett monsteraskott! Som jag har velat ha en. Letat har jag gjort, men inte hittat någon. Jag fick även med mig en bonusväxt som tydligen ska vara rosa när den blir större. Det kommer att bli skitspännande att se hur den kommer att se ut! Facebookbytaren hade ingen aning om vilken sorts växt det är. Bara att den är fin när den blir större. Vem vill inte ha en rosa växt, liksom?!


Just nu får de bo i varsitt champagneglas i brist på andra småvaser som släpper in mycket ljus. Jag har märkt att när man just ska få skott att växa är det viktigt att de får så mycket ljus som möjligt. Därför går färgat glas bort. Även tjockare småvaser i porslin. 


Ni med rejäla växtkunskaper, kan ni se vad det är för en växt? Kanske är det lättare att se sedan när jag satt den i jorden. Nu är den väldigt liten.

Jag känner på mig att den kommer att bli hur fin som helst! Förhoppningsvis kommer den att bli stor också. Jag har redan en jättestor kruka som jag kommer att plantera den i. Fick den av pappa när jag fyllde tjugofem i våras. Ni får följa med mig om några veckor och se hur det blir när dessa godingar fått bosätta sig i varsin kruka. Det är alltid lika roligt när växter bara blir större och större. Rofyllt, på något vis.