Den stora utrensningen | 15 juli 2017

På fredagskvällen tog jag och min kärlek oss iväg till stugan. Mina förväntningar var extrema; ty nu skulle vi äntligen börja storrensa! Vi hyrde en stor lastbil som allt skulle få plats i. Eftersom hela stugan behöver blåsas ut innan renovering. Innan sängdags kämpade min tappre prins mot ett femtiotal getingar och han dödade allihop. Vi knäckte sönder en våningssäng och jag sprang runt med en väldigt liten ficklapma som skvätte över sitt ljus på ett angenämt sätt. Alla bilder är tagna efter flytten mot tippen. Vill du se hur det såg ut i stugan förra sommaren, titta HÄR! 


Vårt lilla hus i all sin prakt! Inget skräp syns i bild. Och tur är väl det, för här fanns det högar må ni tro.


Cyklarna får numera plats på altanen. Här fanns tidigare ingen som helst plats då stora blå trämöbler tog upp hela ytan. 


Köket som är under röjning. Alla skåp tömdes. Det fanns hundra miljarder porslin till ingen nytta alls. "Här har ingenting hänt sedan sjuttiosju" som min lillebror sa. Han har myntat stugans ledmotiv. Haha.


Här i köket ska det stå tre, fyra stolar + ett riktigt bord när vi har målat om/tapetrerat. Och för att inte glömma; när vi har lagt nytt golv! Inte innan dess. 


Köksskåpen ska tätas så att så få djur som möjligt kan komma in och dö i var och vartannat hörn.


En liten del av sovrummet som man numera kan vandra omkring i! 


Välkomna till det nya, tomma vardagsrummet! Där ni ser den ljusa fläcken stod det tidigare en stor våningssäng som var en smärre dödsfälla. Under sängen var det fullt med grejer, även på sängen ovanför. Allt kastades.


Tomt? Mm. Här stod det en skitstor hörnsoffa + ett jättestort soffbord på hjul. Dessutom två stora otympliga fåtöljer som har gjort sitt för många år sedan. Det skulle kosta alldeles för mycket att klä om dem och stoppningen/fjädringen var sisådär. De fick gå samma öde till mötes som våningssängen!


Den vackra spisen också hemmahörande i vardagsrummet. Golvet ska också här bytas ut och även kaklas om. Det ska vi göra nästa sommar. Den här sommaren ska vi fokusera på väggarna. Måla om träpanelerna som ni också såg på föregående bilder. Även taket ska bli vitt!


När familjen tog en sista runda med lastbilen till återvinningscentralen så såg jag en flik i den gamla ljusa tapeten. Och se vad som gömde sig därunder sedan sjuttiotalet!


.. bjuder på extra tapetporr! Jag rev och rev. Jävligt terapeutiskt. 


Jag gillar tapeterna. Lillebror sa när han såg mig rivandes; "Vad i hällvete?!" Haha. Vad tycker ni, gillar ni retrotapeter?


Pappa och Lillebror i det ordnade renoveringskaoset, 


Abra for runt, in och ut. Nästan lite som hon själv ville. Luktade på allt och inget. Hon var hur nöjd som helst! (Som vanligt när hon avnjuter naturens friska luft.)


Fram emot klockan 16.00 kände vi att vi var klara efter en kopp kaffe i ring utanför huset. 

Fram emot nästa sommar kommer det att gå att bo här ute i flera dagar i sträck. Det är min vision! Jag vill kunna använda stugan som ateljé men också bara för avkoppling och eftertanke. Jag gillar att det inte finns någon el. Man liksom bara är. Jag trivs med det. När det är kallt så eldar man. Det är så vackert. När jag vaknade första gågen vid fyratiden på morgonen så gick jag ut tillsammans med Abra runt huset och vi tog vår morgonkiss. Både hon och jag synkroniserat. Haha. Precis då jag kissat klart så gol tuppen om hörnet. Det var så idylliskt. Kissa och höra en tupp samtidigt. Nä, jag älskar det hörni. Och ännu mera älskar jag att den här renoveringen är igång! I flera år har jag velat härja och fixa till där ute. Och nu, äntligen är vi där! Får man en sådan fin gåva av sin pappa att förvalta så måste jag bara ta vara på det, ♥ För stugan är och har alltid varit betydelsefull för mig. Där har jag delvis vuxit upp och spenderat många fina timmar med mina brorsor, ♥ Så MYCKET FANTASTISKA nyheter; Vi är igång kompisar (!) ♥