Hemmadegat tjockbröd.

Jag gillar att baka. Och det vet jag att ni inte känner till. För det brukar jag inte basunera ut hur som helst. Jag har under en längre period tänkt att jag ska fixa mig lite tunnbröd. Eller.. tunnbröd? Särskilt tunnt blev inte mina tunnbröd. Jag kavlade för slött och tyckte att det är så mycket härligare att sätta tänderna i något riktigt rejält. Så det blev tjockbröd istället. Så i söndags såg det ut såhär hemma hos mig:


Mm.. gott! Rejält och redigt. Det gillar jag! 
 
Tyvärr hittade jag ett ganska dåligt recept ute på nätet. Det visade sig att receptmakaren inte kunde mäta mjöl och rågsikt ordentligt, vilket resulterade i att min deg blev lite väl degig. Helt omöjlig att jobba med! Receptet innehöll 500 g rågsikt och 500 g vanligt vetemjöl. Jag fick ta i minst 4 dl till för att det skulle hålla ihop. Annars skulle jag aldrig ha fått ihop den. Om du också vill testa att göra eget tunnbröd kommer receptet HÄR! Där finns det ursprungliga receptet. Gör precis som det står där, men ta i mer mjöl och rågsikt så blir det asbra! Mitt recept kommer här nedanför:

- Tunnbröd för 12 portioner - 
♥ 50 g jäst
♥ 150 g margarin eller smör
♥ 4 dl mjölk
♥ 4 dl vatten
♥ 1/2 tsk salt
♥ 1 1/2 dl strösocker (behövs inte men det är såklart alltid gott med socker!)
♥ 150 g ljus sirap
♥ 7 dl rågsikt
♥ 7 dl vetemjöl
♥ Brödkryddor (OBS: använd anis & fänkål annars är det meningslöst att du bakar eftersom det inte kommer smaka något alls!) 

Om jag inte minns helt fel så står det i det ursprungliga receptet att man ska sätta in tjockbrödet i ugnen. Men gör inte det! Det blir mycket godare om man steker det i en stekpanna. Bara lite, lite fett behövs. Då blir det kalas!